Institutional education of blind, deaf and speech-disabled children in Slovenia until World War II
0000-0002-4457-1118 0000-0001-8501-8573
blind children
deaf children
speech-disabled children
education
schooling
Slovenia
1918-1945
dzieci niewidome
dzieci głuche
dzieci z wadami wymowy
edukacja
szkolnictwo
Słowenia
1918-1945
The purpose of the following contribution may be somewhat atypical, as it deals with the so-called substitute families of the blind, visually impaired, deaf, and hearing-impaired children in Slovenia in the period between the world wars. In Slovenia, substitute families were represented by the institutes that also encompassed boarding facilities with an educational-developmental programme apart from the educationalpractical component of schooling. The expert teachers strived to ensure that as many as possible blind and deaf children could benefit from this special treatment. Based on the accessible archive materials and appropriate literature, the authors follow the path of blind and deaf children from their early years to the gaining of their professions, which guaranteed the individuals’ independence in their future life and ensured their integration into the intergenerational relations. The authors have ascertained that the blind, deaf, and speech-disabled children who were included in suitable educational and schooling processes during the first decades of the 20th century had a better chance of taking an independent part in the society. Most of them were aware that the institutes had given them excellent life lessons that transcended the mere acquisition of knowledge and physical skills.
Cel artykułu może wydawać się dość nietypowy, ponieważ są nim tak zwane rodziny zastępcze osób niewidomych, niedowidzących, głuchych i niedosłyszących w Słowenii w okresie międzywojennym. W Słowenii rodziny zastępcze reprezentowane były przez instytucje, które zajmowały się również utrzymaniem oraz edukacją do rozwoju i edukacją praktyczną. Nauczyciele–eksperci starali się umożliwić niewidomym i głuchym dzieciom korzystanie z tego specjalnego traktowania. Metody: W oparciu o dostępne materiały archiwalne i odpowiednią literaturę autorzy śledzą ścieżki niewidomych i głuchych dzieci od wczesnej młodości do zdobycia zawodu, co umożliwiało im bycie niezależnym w ich przyszłym życiu i pozwalało na integrację w ramach relacji międzypokoleniowych.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:95649 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 18 (2/2018)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
May 6, 2019
82
100
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/102844
Edition name | Date |
---|---|
Institutional education of blind, deaf and speech-disabled children in Slovenia until World War II | Mar 28, 2022 |
Pląsek, Rafał Gromysz, Jowita. Red. Włodarczyk, Rafał. Red.
Paszenda, Iwona
Gromkowska-Melosik, Agnieszka