Obiekt

Tytuł: The lost voice - women in selected phenomena of Japanese art ; Zagubiony głos - obecność kobiet w wybranych zjawiskach związanych ze sztuką japońską okresu Heian i Edo

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

The lost voice - women in selected phenomena of Japanese art  
Zagubiony głos - obecność kobiet w wybranych zjawiskach związanych ze sztuką japońską okresu Heian i Edo

Tytuł odmienny:

The lost voice - women in selected phenomena of Japanese art

Autor:

Zbucka, Aleksandra

Temat i słowa kluczowe:

woman   art   Japan  
kobieta   sztuka   Japonia

Abstrakt:

Based on Japanese art’s rooting in emotions and aestheticization of everyday life I undertake the subject of women’s presence in cultural phenomena connected with art creation in two periods: Heian and Edo. Beginning with Heian period, I concentrate on the royal court culture, where women directly speaking through art lived. Their words contained in Murasaki Shikibu’s Genji Monogatari and Sei Shōnagon’s Makura no Sōshi and also the emakimono’s portrayals of women are going to support me in outlining the image of the period’s woman. The second part starts off with proposition how cultures of Heian and Edo can be connected. Moving forward, I am going to focus on another group of women – the courtesans, supporting myself with Ihara Saikaku’s novel Kōshoku ichidai onna and ukiyo woodblock prints. Presenting these issues will indicate a crucial problem: who is a woman and who speaks about her in Japanese art  
Biorąc pod uwagę zakorzenienie japońskiej sztuki w emocjach oraz dążenia do estetyzacji codzienności, podejmuję temat obecności kobiet w zjawiskach związanych ze sztuką japońską okresów Heian oraz Edo. Rozpoczynając od okresu Heian skupiam się na kulturze dworu cesarskiego, gdzie żyły kobiety bezpośrednio wypowiadające się w sztuce. Ich słowa zawarte w Genji Monogatari Murasaki Shikibu oraz Makura no Sōshi Sei Shōnagon, a także przedstawienia kobiet na emakimono stanowić będą bazę, na której zarysuję obraz kobiety tego okresu. Następnie pochylam się nad kwestią powiązania ze sobą kultur Heian oraz Edo, by przejść do kolejnej grupy kobiet związanych ze sztuką – kurtyzan. W tym miejscu odwołuję się do obrazu nakreślonego przez Iharę Saikaku w Kōshoku ichidai onna oraz drzeworytów ukiyo-e. Pozwoli to wskazać istotny problem: kim jest kobieta i kto o niej mówi w sztuce japońskiej

Współtwórca:

Sadowski, Mirosław (1964- ). Red.   Sobieska, Agnieszka. Red.   Jelonek, Barbara. Red.

Data zastrzeżenia praw autorskich.:

2018

Szczegółowy typ zasobu:

czasopisma (wydawnictwa ciągłe)   czasopismo online

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:128449

Język:

pol   eng

Jest częścią:

Acta Erasmiana. 2017, 17

Prawa dostępu:

The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity  
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego

Licencja:

Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights  
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich

Właściciel praw:

Copyright by Katedra Doktryn Politycznych i Prawnych WPAiE UWr, Koło Naukowe Doktryn Politycznych i Prawnych WPAiE & Authors

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

11 cze 2021

Data dodania obiektu:

11 cze 2021

Liczba wyświetleń treści obiektu:

16

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

16

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101486

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji