TY - GEN A1 - Blicharz, Jolanta A1 - Raszewska-Skałecka, Renata A2 - Pierzchała, Ewa A2 - Szreniawski, Piotr PB - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego N2 - Stopniowo postępujący proces globalizacji, któremu towarzyszy rozwój doktryny neoliberalizmu ekonomicznego, stał się powodem reform i przeobrażeń systemów edukacji wielu krajów, w tym również w Polsce. Jednocześnie wyłanianie się globalnego rynku „usług edukacyjnych” rodzi nowe problemy związane z zaklasyfikowaniem edukacji, zwłaszcza na poziomie wyższym jako dobra publicznego. Ukazuje to w nowym świetle całą złożoność problematyki związanej z edukacją, która współcześnie coraz częściej jawi się jako sektor gospodarki, którego cele i sposoby działania są dostosowane do wymagań konkurencji gospodarczej. W rzeczywistości poddanie edukacji coraz bardziej utylitarnej logice powoduje to, iż jej celem jest wykształcenie przedsiębiorczego obywatela i pracownika, potrafiącego generować nowe i dodane wartości ekonomiczne. L1 - http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/136467/PDF/Teoretycznoprawne_aspekty_edukacji_jako_dobra_publicznego.pdf CY - Wrocław L2 - http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/136467 PY - 2022 KW - education KW - higher education KW - privatization KW - marketization KW - public good KW - global public good KW - university T1 - Teoretycznoprawne aspekty edukacji jako dobra publicznego w kontekście tendencji prywatyzacyjnych i urynkowienia szkolnictwa UR - http://repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/edition/136467 ER -