@misc{Rudzki_Piotr_Witkacy_2013, author={Rudzki, Piotr}, copyright={Copyright by Piotr Rudzki and Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.Wrocław 2012}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2013}, contents={Wprowadzenie 11, O przedwojennych inscenizacjach sztuk Witkacego w Polsce słów kilka 19, Część I. Pierwsze powojenne inscenizacje (1956–1963) 27, Witkacy Tadeusza Kantora 32, Wariat i zakonnica w małym dworku 69, Część II. Trudna stabilizacja (1964–1970) 95, Witkacy Jerzego Jarockiego 101, Teraz oni 133, Witkacy Jerzego Grzegorzewskiego 208, Witkacy Macieja Prusa 215, Między matkami 237, Część III. Dramatopisarz na usługach (1971–1981) 261, Festiwal Szewców 268, Karuzela z Wścieklicami 285, Prapremiera Janulki, córki Fizdejki 310, Witkacy Krystiana Lupy 315, Witkiewicz rozrywkowy 356, Część IV. Końcówka (1982–1989) 369, Szewcy na wojnie 375, Kurka wodna z tym jubileuszem 404, Janulka, córka Przegrodzkiego 428, Tak zwana ludzkość w obłędzie, czyli ostatni performans 435, Zakończenie 438, Spis inscenizacji 457, Bibliografia 613, Nota bibliograficzna 653, Summary 654, Indeks osób 657, Spis fotografii 671, Fotografie 673}, publisher={Uniwersytet Wrocławski}, language={pol}, abstract={Dzieje sceniczne Witkacego to ważny rozdział historii teatru w okresie PRL-u. Rozpoczyna je Mątwa w Teatrze Cricot 2 Tadeusza Kantora (12 maja 1956), a zamyka inscenizacja sztuki ONI w marcu 1989. Odbyło się ponad sto premier w teatrach dramatycznych, muzycznych, lalkowych, eksperymentalnych, studenckich, amatorskich, szkolnych oraz radiowych i w teatrze telewizji. Autor omawia je w porządku chronologicznym, opisując lub rekonstruując ich kształt sceniczny. Witkacy okazał się trudnym wyzwaniem dla teatru i o to, jak grać jego sztuki, spierali się krytycy, a odpowiedzi szukali najwybitniejsi twórcy: Erwin Axer, Jerzy Grzegorzewski, Zygmunt Hübner, Jerzy Jarocki, Krystian Lupa, Maciej Prus, Krzysztof Pankiewicz, Józef Szajna i inni. Nie tylko to było powodem atrakcyjności dramaturgii Witkacego, ale przede wszystkim zawarta w niej wizja społeczeństwa zunifikowanego, która łatwo dawała się aktualizować jako krytyka panującego w Polsce po roku 1945 systemu społeczno-politycznego. Czy udało się znaleźć „styl Witkiewiczowski”? Co to znaczy, że Witkacy został „przeszajnowany”? Kiedy koń zamawiający whisky w barze jest śmieszny? Jak się zostaje klasykiem? Jaki wpływ miała cenzura na repertuar teatrów w Polsce? Co się musi zdarzyć, aby awangardowe dzieło stało się „przebojem” stanu wojennego? Czy Witkacy odniósł sukces, czy był tylko modny? Na te i inne pytania odpowiada książka Piotra Rudzkiego.}, title={Witkacy na scenach PRL-u}, type={tekst}, keywords={Witkacy, teatr w PRL, Witkiewicz, Stanisław Ignacy}, }