@misc{Miemiec_Marcin_Nadzór_2020, author={Miemiec, Marcin}, copyright={Copyright by Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, 2023}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Tadeusz Bigo podkreślał, że nadzór wyznacza granice samodzielności związków samorządowych. Jest on w zasadzie oparty na kryterium legalności. Celowość jest dopuszczalna w ograniczonym zakresie. Wkroczenie nadzorcze następuje najczęściej z urzędu. Brak podstawy ustawowej wkroczenia jest naruszeniem prawa podmiotowego związku samorządowego. Zastrzeżenie to nie dotyczy jednostek niebędących podmiotami administracji. Podstawowe znaczenie mają represyjne środki nadzoru. Środki nadzoru mogą mieć także charakter pozytywny, jak np. wpis do budżetu czy wykonanie zastępcze jako sankcje w sytuacji niewypełniania obowiązków przez podmiot zobowiązany. Zatwierdzenie aktu, szczególnie wobec samorządu, jako środek prewencyjny powinien być wyjątkowy, gdyż wkracza w samorządowe „prawo stanowienia”, dopuszczające uznaniowość działania. T. Bigo wyjaśnił, że wyliczone środki nadzoru dotyczą tylko spraw samorządowych, a nie zleconych. Mają na celu albo urzeczywistnienie obowiązków związku samorządowego, albo przeciwdziałanie naruszeniu przez taki związek porządku prawnego. Środki nadzoru nie mogą mieć charakteru reformacyjnego.}, title={Nadzór nad administracją zdecentralizowaną}, doi={https://doi.org/10.34616/23.20.086}, keywords={nadzór, decentralizacja, samorząd, podmioty samorządowe}, }