@misc{Miemiec_Marcin_Samorząd_2020, author={Miemiec, Marcin}, copyright={Copyright by Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, 2023}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Tadeusz Bigo, przedstawiając koncepcję samorządu, stwierdził, że można go ujmować w aspekcie socjalno-politycznym oraz prawnym. W drugim znaczeniu samorząd jest typem decentralizacji, czyli specyficzną formą organizacyjną administracji opartą na zasadzie niezależności hierarchicznej. O cechach szczególnych samorządu rozstrzyga zawsze aktualne prawo pozytywne. Stąd nie można skonstruować uniwersalnego pojęcia prawnego samorządu. Omawiając samorząd, pominął teorie polityczne. Jako najstarszą wskazał teorię naturalną o własnym prawie gminy do samorządu, opartą na prawie natury. Według niej byt prawny gminy i jej osobowość prawna są wcześniejsze od państwa i prawa pozytywnego. Tadeusz Bigo nie podzielał takich poglądów. Odrzucił teorie oparte na kryteriach materialnoprawnych, gdyż cały zakres działania samorządu jest poruczony przez ustawy. Nie jest możliwy podział a priori na sprawy lokalne i państwowe. Najważniejszy w samorządzie jest podmiot tej administracji. Takimi podmiotami są urzędnicy niezależni od władzy centralnej, grupy społeczne mające osobowość prawną, państwo, a organy samorządu są w istocie organami państwa.}, title={Samorząd terytorialny}, doi={https://doi.org/10.34616/23.20.078}, keywords={decentralizacja, samorząd, teorie samorządu, podmioty samorządowe}, }