@misc{Markowska_Anna_Zakonnice-artystki_2024, author={Markowska, Anna}, copyright={Copyright by Anna Markowska}, howpublished={online}, year={2024}, language={pol}, abstract={Sztuka nowoczesna w PRL-u rozwijała się nie tylko w ramach instytucji państwowych. Zmiany, które zaszły w Kościele katolickim w wyniku Soboru Watykańskiego, zostały niezwłocznie zaakceptowane w zakonach żeńskich. Artystki-zakonnice szybko też podjęły język modernistyczny w swojej twórczości. Niektóre nawet przed Vaticanum II. Do zakonnic-artystek modernistycznych należą profesjonalne twórczynie, absolwentki wyższych studiów: Zofia Wendorff-Serafinowicz (1905–1989), Małgorzata Bogucka (1918–1995), Alma Skrzydlewska (1930–2017) oraz Julitta Gołębiowska (1933–2011). Oprócz autonomicznych dzieł sztuki sakralnej i religijnej, siostry wykonywały też niezliczone dekoracje na Boże Narodzenie i Wielkanoc, przystrajały ołtarze, robiły wystawy, przygotowywały dekoracje teatralne, kartki i papeterie. Pierwsze z tych dzieł służyły liturgii i potrzebom dewocyjnym, drugie – bliskie femmage Miriam Schapiro – pogłębianiu wzajemnej przyjaźni i radości ze wspólnoty zakonnej. Te różnorakie rodzaje prac służyć dziś mogą ponadto jako dowód „wielu nowoczesności”}, title={Zakonnice-artystki i sztuka nowoczesna w PRL-u wobec aggiornamento}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.24425/rhs.2024.151781}, keywords={nowoczesność, artystki-zakonnice, Bogucka, Małgorzata, Gołębiowska, Julitta, Skrzydlewska, Alma, Wendorff-Serafinowicz, Zofia, aggiornamento}, }