@misc{Jankowska_Dorota_Maria_Creativity_2022, author={Jankowska, Dorota Maria and Gajda, Aleksandra and Karwowski, Maciej}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii}, copyright={Copyright by Dorota Maria Jankowska}, copyright={Copyright by Aleksandra Gajda}, copyright={Copyright by Maciej Karwowski}, address={Wrocław}, howpublished={online}, contents={Od Autorów 10 Wprowadzenie 12 Część I. Tło: kluczowe kategorie i kontrowersje 1.1. „Kompas kreatywności” rozwija kompetencje społeczne i wielokulturowe. Czyli co? 14 1.1.1. Inteligencja społeczna i emocjonalna 14 1.1.2. Kompetencje społeczne i kulturowe 16 1.2. „Kompas kreatywności” czyli czego? 16 1.2.1. Znaczenie ideacji 17 1.2.2. Cechy osobowości 18 1.3. Mechanizmy kreatywności 19 1.4. „Kompas” demitologizuje kreatywność 22 1.5. „Kompas kreatywności” jako trening twórczości 27 1.6. Skuteczność treningów twórczości 28 1.7. Jaka jest skuteczność „Kompasu kreatywności”? 33 Część II. Charakterystyka programu 2.1. Cele programu 35 2.2. Struktura i przebieg zajęć 36 1. Zaciekawienie 38 2. Twórcze poszukiwania 39 3. Odkrywanie 40 2.3. Realizacja programu 41 2.4. Efekty realizacji programu 42 Część III. Scenariusze zajęć Wprowadzenie. Kompas kreatywności 46 Wprowadzenie. Paszporty 50 Polska. Gród Kraka 54 Polska. Kaszubskie stolemy 58 Polska. Niesamochód 62 Polska. PoRa na Marię 66 Polska. Z Gdańska na Księżyc 70 Austria. Bal w operze 74 Austria. Tort Sachera 78 Bułgaria. Na jogurt do Bułgarii 82 Dania. Hyggedag 86 Estonia. Estońska huśtawka 90 Francja. Wieża Eiffla 94 Francja. Zwycięska Nike 98 Grecja. Olimpiada 102 Hiszpania. Budowa Gaudiego 106 Holandia. Zagadkowa maszyna 110 Islandia. Mikołaje i Elfy 114 Portugalia. Odkrywcy nieznanego lądu 118 Portugalia. Żółty tramwaj 122 Szwajcaria. Tykająca historia 126 Laponia. Osiem pór roku 130 Ukraina. Howerlo, pobudka! 134 Wielka Brytania. Detektywi z Londynu 138 Wielka Brytania. Potwór z Loch Ness 142 Włochy. Geografia kształtów 146 Włochy. Mona Lisa 150 Wyspa Man. Koty z Wyspy Man 154 Wyspa Man. Most Wróżek 158 Wyspa Man. Trójnóg 162}, year={2022}, publisher={Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii}, language={pol}, abstract={"The Creativity compass" is a textbook and program in the field of educationally oriented psychology of creativity and multicultural education. It is addressed to everyone looking for information on supporting the development of children's creativity and multicultural competencies. Both creativity and multicultural competencies are defined as key competencies for the future, and their combination in educational interventions brings a synergy of benefits. In this sense, the monograph is a response to contemporary challenges and fits into the education for diversity trend. The monograph consists of 2 parts - theoretical and methodological. The theoretical part is a compendium of knowledge on supporting the development of creativity and cultural competencies. Referring to the latest research results, myths and misunderstandings that have grown around creativity are discussed. Cognitive and social drivers of children's creativity, as well as sources of development of multicultural competencies, are also characterized. Importantly, the topic of the effectiveness of the actions taken in these areas is also discussed in detail. This forms the basis for the description of the methodology of creative activities in school education, which is presented in the second part of the book. This part contains 30 workshop scenarios based on the plot of journeys to various countries, cities, and geographic regions, including 5 scenarios dedicated exclusively to Polish national and cultural heritage. Each scenario is accompanied by a set of original activity sheets for children and a collection of illustrations, which serve as teaching aids for educators.}, type={tekst}, title={Creativity compass. A program for developing creativity and multicultural competencies}, keywords={creativity, creative imagination, creativity training, multicultural competencies}, }