@misc{Nowak_Zbigniew_Kompetencje_2022, author={Nowak, Zbigniew}, copyright={Copyright by Wydawnictwo Naukowe EDUsfera}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2022}, publisher={Wydawnictwo Naukowe EDUsfera}, language={pol}, abstract={Współczesna nauka i technologia ufundowane są na przekonaniu o racjonalności i matematycznej strukturze świata. Jego poznawanie, postęp i jakość naszego życia są bezpośrednio powiązane z upowszechnieniem myślenia o edukacji matematycznej jako wyposażaniu uczniów w kompetencje konieczne do odczytywania Galileuszowej „Księgi Natury”. W artykule przybliżono ideę matematycznego rozumienia rzeczywistości oraz przedstawiono wiodące kompetencje emocjonalno-wolicjonalne i narzędziowe, w które należałoby wyposażyć uczniów edukacji elementarnej, tak aby ukształtować ich przekonania odnośnie do efektywności tej drogi poznania oraz wesprzeć w pozyskiwaniu stosownej wiedzy i potrzebnych umiejętności. Artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność przesunięcia edukacji matematycznej dzieci w stronę matematyki stosowanej i na potrzebę wyposażenia najmłodszych w stosowne kompetencje, które pozwolą im lepiej rozumieć rzeczywistość i skuteczniej w niej działać.}, title={Kompetencje dzieci w młodszym wieku szkolnym niezbędne do czytania „Księgi Natury”}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/wwr.2022.4.209.221}, keywords={wczesnoszkolna edukacja matematyczna, „Księga Natury”, kompetencje emocjonalno-wolicjonalne, kompetencje narzędziowe, pomiar}, }