@misc{Demiańczuk_Andrzej_Tu_2020, author={Demiańczuk, Andrzej}, copyright={Copyright by Katedra Doktryn Politycznych i Prawnych WPAiE UWr, Koło Naukowe Doktryn Politycznych i Prawnych WPAiE & Authors}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={Katedra Doktryn Politycznych i Prawnych Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={W czasach panowania dynastii Han konfucjanizm uzyskał po raz pierwszy status oficjalnej ideologii państwowej, który zachował aż do upadku dynastii Qing. Wywarło to olbrzymi wpływ zarówno na historię Chin, jak i na rozwój myśli konfucjańskiej. Tu Wei-ming, współczesny filozof zaliczany do trzeciego pokolenia Nowego Konfucjanizmu, dostrzega doniosłość zmiany statusu konfucjanizmu. Uważa ją za rezultat długiego procesu, a nie tylko wpływu, jaki Gongsun Hong i Dong Zhongshu wywrzeć mieli na cesarza Wu. Daleki jest również od uznawania jej za prawdziwy tryumf nauki konfucjańskiej. W jego ocenie konfucjanizm w postaci dominującej na dworze dynastii Han nie był już nauką Konfucjusza i Mencjusza. Jednocześnie Tu Wei-ming pozytywnie ocenia działalność wielu uczonych konfucjańskich tego okresu. Dostrzega znaczenie wpływu konfucjanistów na chińskie państwo, którego wyrazem jest chociażby konfucjanizacja prawa. Celem tego artykułu jest zaprezentowanie poglądów Tu Wei-minga dotyczących konfucjanizmu w czasach dynastii Han, umieszczenie ich w kontekście jego interpretacji nauki konfucjańskiej i zestawienie z innymi analizami tego okresu w dziejach konfucjanizmu.}, title={Tu Wei-ming o konfucjanizmie w czasach dynastii Han}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/ae.2020.19.154.164}, keywords={konfucjanizm, Chiny, dynastia Han}, }